Världens bäst säljande satansdyrkare?




När jag igår lyssnade på Anders och Måns Så funkar det! som gick på P3 för några år sen, jag har laddat ner det, så var det en fråga om vad texten i Eagles låt Hotel Califorina egentligen handlar om. Anders ringer upp en kille som tydligen kan snuskigt mycket om musik och han säger att den handlar om det hus där den satansdyrkande sekten "Church of Satan" höll till. 

Att Eagles var medlemmar råder det tydligen inga som helst tvivel om då man har en bild i LP fodralet till skivan med samma namn som låten där man kan se alla medlemmar inklusive Anton LaVey. Den gode är för övrigt LaVey är grundaren till sekten och även författaren till "Den satanistiska bibeln." 

"...och man tänker liksom åkääj." Det kan ju gärna inte stämma, jag menar den låtenär ju ganska känd och Eagles är ju även de ganska kända. Dessutom är deras låtar ganska mesiga, det låter inte direkt som den dödsmetal som jag trodde alla satanister spelade. Jag har sett ett satanistiskt band live en gång, och de spelade inte direkt Eagles covers.

Men jag blev ju såklart nyfiken och lyssnade igenom texten till Hotel California och det är nått skumt. Det finns textrader som 

And in the master's chambers
They gathered for the feast 
They stab it with their steely knives 
But they just can't kill the beast

Det är det nått skumt med så jag tittade vidare på Wiki och det visar sig att det inte är helt påhittat. Enligt Wiki  "Den något kryptiska texten, om en man som övernattar på ett mystiskt hotell, har bland annat tolkats som en metafor för droger eller som en referens till Church of Satan eller mentalsjukhuset Camarillo State." 

En länk är ett bevis! Det stämmer alltså, det var som fasen! man lär så länge man lever. 

Vad tror du?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0